CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, March 11, 2008

KESAN POSITIF PENGGUNAAN ICT

Antara kesan positif ICT ialah :

  • Memudahkan Komunikasi – Kemudahan ini dapat diukur dari segi kebolehan untuk berkomuniksai pada bila-bila masa.
  • Meluaskan Pandangan dan Pengetahuan - Seseorang itu boleh mendapat pelbagai maklumat daripada pelbagai sumber, sama ada dari dalam atau luar negara.
  • Memudahkan Proses Pendidikan – Keupayaan media untuk menggerakkan deria-deria utama manusia menyebabkan proses pembelajaran itu berlaku dengan berkesan.
  • Membentuk Masyarakat yang Peka kepada Keadaan Semasa – Menyedarkan masyarakat terhadap isu-isu semasa seperti perpaduan, alam sekitar, golongan kurang bernasib baik, hak mereka sebagai pengguna, dan banyak lagi.

2 comments:

Anonymous said...

kesan negatif pula.....

ekynurmohd said...

memudahkan proses pendidikan ? hm. ni cuma pendapat saya ya. walaupun kadangkala, penggunaan ict ini memudahkan proses pendidikan, tapi ada kadangkala nya ia makin melambatkan dan menyusahkan. sistem pendidikan yang tidak sistematik, blog pendidikan yang ambil masa untuk diupdate, adakah itu dinamakan memudahkan proses pendidikan ? saya hanya berpendapat sebegini kerana saya seorang pelajar. sebenarnya amat susah untuk saya mendapatkan info pendidikan yang benar-benar tepat apabila menggunakan ict. makin menyebabkan saya berasa sakit kepala untuk menyelidik dengan lebih mendalam dan terus mendalam dan mengambil masa yang lama, padahal saya cuma mahu satu info sahaja. maaf ya. ini hanya pendapat saya.